Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes és a zsűri tagjai: Peter Mario Katona, Pål C. Moe, Miguel Lerín és Vittorio Terranova, valamint Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója (MTI Fotó: Zeneakadémia / Tuba Zoltán)

Gálakoncerttel és a különdíjak átadásával zárult a Marton Éva Énekverseny

A Magyar Állami Operaházban megrendezett gálakoncerttel és a különdíjak átadásával vasárnap este ünnepélyesen lezárult az I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny.
A verseny nagydíját elhozó Vörös Szilviának számos különdíjat ítéltek oda: felléphet a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Művészetek Palotája idei és az MR Zenei Együttesek 2015/2016-os évadában, míg a Pécsi Nemzeti Színház a műsorán szereplő operák valamelyikében, a Savaria Szimfonikus Zenekar pedig az Iseumi estek operaelőadásaiban számít rá. Az énekverseny első helyén végzett román Alexandru Aghenie szerepfelkérést kapott a Magyar Állami Operaház 2015/2016-os Shakespeare-évadának valamely produkciójába, emellett a Szabadtér Színház Nonprofit Kft. felkérésére felléphet a Margitszigeten színre vitt egyik operaelőadásban, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar 2015/2016-os évadában. Az ukrán Tetyana Zsuravelt, aki a második helyezés mellett a döntő közönségdíját is elnyerte, dalestre várják vissza a Zeneakadémia Solti termébe, emellett 2 ezer eurós (mintegy 600 ezer forintos) különdíjban is részesült Sabino Lenoci, a l'opéra című szaklap szerkesztője és szakkritikusa felajánlásaként. A közönségdíj félmillió forintos összegét az MMA biztosította. A harmadik helyen végzett lengyel szoprán, Marcelina Beucher három felkérést is kapott a 2015/2016-os évadra: a Filharmónia Magyarország, a debreceni Kodály Filharmónia és a Pannon Filharmonikusok is visszavárják Magyarországra. A döntőbe jutott két további énekest is különdíjakkal ismerték el: Signe Ravn Heiberg dán szopránt a Művészetek Palotája kérte fel fellépésre a 2015/2016-os évadra, továbbá színpadra léphet a Szegedi Szabadtéri Játékok Ajándékkoncert című zenekari estjén is. Az orosz szoprán, Vlada Borovko a miskolci Bartók-operafesztivál meghívására A jövő kulcsa című operaíró verseny döntőjébe került művek bemutatásában vehet részt.
 
Vörös Szilvia (MTI Fotó: Zeneakadémia / Tuba Zoltán)
 
A neves szakmai zsűritől kapott nagydíj megerősítést jelent az énekesi pályán, a pénzjutalmat is az énekléssel kapcsolatos kiadásokra szeretném fordítani – nyilatkozta Vörös Szilvia, aki az énekverseny nagydíját nyerte el. "Először akkor éreztem, hogy nyerhetek, amikor láttam Marton Éva arcán a mosolyt, amint felkonferálja a nagydíjast" mesélte a mezzoszoprán, aki egyedüli magyarként jutott a verseny 11 fős döntőjébe. A finálét szombat este rendezték meg a Zeneakadémia nagytermében, ahol minden énekes két áriát adott elő a MÁV Szimfonikusok kíséretével. "A hazai közönség előtt persze volt egyfajta megfelelési kényszerem, ezért nagyon ideges voltam, de ez állítólag nem látszott. A Mozart-ária után úgy éreztem, ezen túl vagyok, most már minden energiámat a második, Donizetti-áriára kell fordítanom. A többieket nem is hallgattam, hogy ne tereljen el semmi" mondta.
 
Az 1988-ban született Vörös Szilvia a pápai Református Kollégiumot követően a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult tovább magánének szakon. Dobi-Kiss Veronika növendékeként 2008 áprilisában elnyerte a Simándy József Énekverseny első kategóriájának első helyezését, majd felvételt nyert a Zeneakadémiára, Marton Éva osztályába; 2013-ban diplomázott opera szakon. Már tanulóévei alatt fellépett Budapest nagy koncerttermeiben. Részt vett Marton Éva, Meláth Andrea, Leonardo de Lisi, Alberto Gazale, Nicholas Clapton kurzusain. 2011-ben Gundel-díjat, 2012-ben Junior Prima díjat kapott. 2013 júniusában Marton Éva 70. születésnapi gálahangversenyén Eboli áriáját énekelhette a Magyar Állami Operaházban. Az elmúlt évben a Zeneakadémia Solti-termében bemutatott Varázsfuvola-produkció Harmadik dámájaként, az Eötvös Alapítvány által meghirdetett zeneszerzőversenyen az Out at sea című darab Medium szerepében, illetve az Operaházban Strauss Elektrájában szerepelt.
 
A nagydíjjal járó 15 ezer eurót elsősorban az énekesi pályával kapcsolatos kiadásokra – kurzusokra, külföldi meghallgatásokra, versenyjelentkezésekre, nyelvtanulásra, ruhavásárlásra – szeretné fordítani, mint tette azt két évvel ezelőtt a Junior Prima díjjal járó összeggel is. Egy hosszabb külföldi lehetőségtől sem zárkózna el, hiszen komolyan még nem próbálta ki magát a határokon túl.
Az idei szezonban az Operaházban a Nabuccóban, az Aidában és a Faustban is énekel. Az operák mellett különösen közel állnak hozzá az oratorikus művek és a dalok is, énekelt többek között Bach János- és Máté-passiójában, Mozart, Buxtehude, Arvo Pärt és Orbán György oratorikus műveiben. "Az oratóriumok és a dalok kicsit más hangot és hangvételt követelnek meg, mint az opera. Az egyházi műveknél fontos, hogy lélekben is ott legyen az ember, a dalok pedig azért állnak közel hozzám, mert bensőségesek. Mostanában szerencsére kamarazenélésre is volt lehetőségem, a tavaszi fesztiválon például a Kelemen-kvartettel léptem fel" – idézte fel. A közeljövőben a repertoár-bővítésre, a fellépésekre és a külföldi tapasztalatszerzésre szeretne koncentrálni, de mint mondja, nem egy tervező típus. "Általában mindig másként alakul az életem, mint ahogy elterveztem, úgyhogy rájöttem, hogy fölösleges terveznem bármit is. Már csak azért is, mert többnyire kiderül, hogy az a jobbik út, ahová az élet magától kifut" – fogalmazott.
 
 
Marton Éva: "Bejöttek" a különleges, szép hangok
 
Nagyon elégedett vagyok, mert a versenymezőny nagy merítéséből ki tudtunk szűrni több különleges, szép hangot – nyilatkozta Marton Éva, az MMA Színházművészeti Tagozatának vezetője, a hétvégén véget ért nemzetközi énekverseny névadója és zsűrielnöke. "Egy versenyre sohasem gyűlik össze 10-15 egyedülálló hangú énekes, ha az ember 4-et vagy 5-öt ki tud szűrni a számos induló közül – mintegy 150-en jelentkeztek , az már sikernek mondható. Nekünk ez sikerült, ezért nagyon elégedett vagyok" – mondta a Kossuth-díjas operaénekes.
A Zeneakadémia szervező csapatának odaadó és magas szintű munkája mellett kiemelte: a zsűritől és az énekesektől is pozitív visszajelzéseket kapott. "A zsűri tagjai el voltak ragadtatva a fogadtatástól, a vendéglátástól, a városnézéstől, nagyszerűen érezték magukat, és a versenyzők is nagy szeretettel, kedvességgel vettek körül, amikor beszéltem velük"  mondta Marton Éva. 
Vörös Szilvia nagydíjáról szólva kiemelte: "Borzasztóan érdekes, hogy a zsűri az első naptól fogva szinte ragaszkodott az első helyéhez; én nem pontozhattam, mert valamikor a növendékem volt. A versenyre már nem én készítettem föl, hiszen egy éve már egyedül dolgozik, önálló művész"  mesélte. Marton Éva kitért az ukrán Tetyana Zsuravel második helyezésére is: "Bár természetesen a nemzetiség nem játszott szerepet a döntésben, Ukrajna nehéz helyzete miatt külön örültem, hogy egy ottani fiatalt is fel tudunk emelni és támogatni tudunk a pályáján". Arról is beszélt, hogy a különdíjakkal a legjobb külföldi énekeseket igyekeztek "Magyarországhoz kötni", fellépési lehetőségeket kínálni számukra vidéki és fővárosi zenekarok, színházak, koncerttermek meghívására.
A kérdésre, lesz-e II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny, a névadó azt felelte: "Személy szerint nagyon szeretném, de ez attól függ, hogy a kormány hogyan fog hozzáállni. Remélem, hogy két év múlva meg tudjuk rendezni a második énekversenyt. Egy ilyen verseny nem olcsó, de nagyban növeli az ország presztízsét és javítja nemzetközi megítélését"  fogalmazott.
(Forrás: MTI)
2014. szeptember 22.  |  marton éva