Médiamasszázs - Egy rakás hatás

Typotex Kiadó, 2012
160 oldal
Kötés: papír / puha kötés
ISBN: 9789632797427

Marshall McLuhan: Médiamasszázs

2012 őszén jelent meg a Typotex Kiadó gondozásában a kanadai médiateoretikus, Marshall McLuhan (1911–1980) Médiamasszázs című könyve. A Magyar Művészeti Akadémia támogatásával kiadott munka a kommunikációelmélet alapműve, 1967-es megjelenésekor több mint egymillió példányban kelt el világszerte.

McLuhan nevéhez olyan kifejezések fűződnek, mint a „globális falu" vagy a „Guttenberg-galaxis." A Médiamasszázs cím tulajdonképpen egy nyomdahiba révén született: eredetileg „The medium is the message" (a médium maga az üzenet) szlogent használta a szerző, ám egy félreértés révén „The medium is the massage" lett belőle. McLuhannek megtetszett a véletlen-szülte szójáték, ami frappánsan sűríti magába a mű legfontosabb tételét: a különböző médiatechnológiák minden érzékszervünket mozgósítva behálózzák egész életünket. „A médiumok átgyúrnak minket. Személyes, politikai, gazdasági, esztétikai, pszichológiai, morális, etikai vagy társadalmi következményeik olyannyira áthatók, hogy egyetlen részünket sem hagyják érintetlenül, makulátlanul, változatlanul. A média: masszázs" – írja a szerző.

A könyv sikerében nagy szerepe volt Quentin Fiore grafikusnak is, aki a tanulmánykötet szellemiségéhez illő, szerteágazóan eleven tipográfiát tervezett, a szerzővel közösen kidolgozva egy, a tartalmat izgalmasan kiegészítő formát.  A fragmentált szerkezetű könyvet újságkivágások, grafikák, képregény- és reklámfilm-kockák keresztezik, a rövid, kinyilatkoztatás-szerű szövegrészleteket nem pusztán illusztrálják, hanem kiegészítik. Ahogy mindennapjainkat a médiumok ingeráradata behálózza, úgy épül fel a Médiamasszázs vizuálisan csapongó, ám tartalmilag nagyon is koherens szerkezete.

2012. november 4.