A nyolcvanéves Buglya Sándor és Horváth Péter köszöntése
Párhuzamos portrék – álló- és mozgóképek
Az MMA Film- és Fotóművészeti Tagozata két tagját köszöntötte november 3-án este a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán. Az esten Buglya Sándor Balázs Béla-díjas filmrendező és Horváth Péter Balázs Béla-díjas fotóművész életútját hat témakör – gyökerek, megfigyelés, emberek, mindig úton, tanítás és ars poetica – köré szervezve állították párhuzamba. Miközben beszélgettek, saját alkotásaikból válogatott fotósorozatokat és filmrészleteket láthatott a közönség személyes, sokszor megható történetekkel megfűszerezve.
Az MMA Film- és Fotóművészeti Tagozata két tagját köszöntötte november 3-án este a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán. Az esten Buglya Sándor Balázs Béla-díjas filmrendező és Horváth Péter Balázs Béla-díjas fotóművész életútját hat témakör – gyökerek, megfigyelés, emberek, mindig úton, tanítás és ars poetica – köré szervezve állították párhuzamba. Miközben beszélgettek, saját alkotásaikból válogatott fotósorozatokat és filmrészleteket láthatott a közönség személyes, sokszor megható történetekkel megfűszerezve.
Buglya Sándor: Legjobb filmes az orvosok közt, vagy legjobb orvos a filmesek közt?
„Melyik Buglya Sándort ünnepeljük most? Az orvost vagy a filmrendezőt?" – ezekkel a kérdésekkel kezdte köszöntőbeszédét Zsigmond Dezső Balázs Béla-díjas filmrendező, utalva arra, milyen sokféle szerepben volt és van jelen ma is a filmes közegben – és azon túl. A Film- és Fotóművészeti Tagozat vezetője kiemelte: úgy látja, hogy Buglya Sándor minél idősebb, annál többet dolgozik. A munkáját nem munkának tekinti, szereti és élvezi, nem is tudna meglenni nélküle. Zsigmond Dezső elmesélt egy emlékezetes történetet is: „Az egyik filmes összejövetelen Sándor egy olyan szemüvegben jelent meg, amely kameraként működve mindazt rögzítette, amit tulajdonosa látott. Ez valamiképpen jellemző Sándor alapszemléletére, amely mindig mindent a világban filmként lát. Mindannyiunk nevében kívánjuk, hogy ez a szemüveg-kamera még sokáig működjön!"
Horváth Péter a munkásszállók megszállott fényképezője
Horváth Pétert Haris László Balogh Rudolf-díjas fotóművész, kiváló művész köszöntötte. Beszédében felidézte az MTI-nél töltött időket és egy anekdotát arról, hogyan lett a fotóriporterből a mindenki által ismert HP (a művész monogramja alapján). Különleges, egyedi kézjegyeit viselő képeit méltatva kiemelte: „mindenki tudja, hogy azokat az elképesztően gyönyörű újpalotai lakótelepi fényképeket a HP csinálta. Azt is mindenki tudja, hogy a munkásszállók megszállott fényképezője ki is volt? Hát a HP." Haris László kiemelte még a berlini fal lerombolásáról készített „legtökéletesebb és leghitelesebb" fotósorozatát is.
Párhuzamos életutak
A köszöntések után az est házigazdája a színpadra szólította a két ünnepeltet, akik barátságos csipkelődéssel egymást is köszöntötték, majd kezdetét vette a beszélgetés. Az első témakör a gyökerek címet kapta, amelyben visszaemlékeztek arra, hogy honnan jöttek, mi alakította az életüket. Horváth Péter a bajai időszakot emelte ki, mint pályájának legfontosabb kiindulópontját. Kifejtette azt is, az itt élt emberek hozzájárultak ahhoz, hogy megtanulhassa „észrevenni a nagyon egyszerűben a különöset és a nagyon egyediben az általánosat". Miközben az ott őt ért hatásokról és a vízpart közelségének fontosságáról mesélt, a kivetítőn saját magáról hajózás közben készült légi felvételeket és korai munkákat, gyerekkori képeket láthatott a közönség. Buglya Sándor elsőként az erdélyi hatásokat emelte ki és azt, hogy hogyan alakultak a kompozíciói az első években még fényképezésen keresztül és hogyan vitte ezt át a filmre. Az erdélyi időszakról, családja történetéről, ott élt nagyszülei alakjáról, medvetáncoltatásról és a székely humorról is megemlékezett filmrészletei bemutatásával.



| Buglya Sándor a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen végzett orvosi tanulmányok után felvételizett egy diplomásoknak kiírt évfolyamba a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol 1976-ban rendezőként és operatőrként diplomázott. Rendező-operatőrként dolgozott a Mafilmnél, majd a Movinál. Jelentős amatőr filmes múlt birtokában 1968-tól a Magyar Független Film és Video Szövetség főtitkára, majd elnöke, ezt követően örökös tiszteletbeli elnöke. 1974-től 21 éven át az UNESCO-ban működő Union Internationale du Cinéma non Professionnel elnökségi tagja volt. 1991-től a Fórum Film Alapítvány művészeti vezetője, 1992-től a Duna TV munkatársa, 1994-től a Dunatáj Alapítvány elnöke volt. A dokumentumfilmesként és producerként is jelentős életművet felépítő alkotó talán a pedagógiában tudta a legnagyobb hatást kifejteni. A ma Magyarországon és a Kárpát-medencében ezen a területen dolgozó szakemberek többségét valamilyen formában tanította alap- és középszintű tanfolyamokon, főiskolák, egyetemek kommunikációs és média tanszékein, nemzetközi intézményekben. Mintegy félezer dokumentum-, játék-, animációs, valamint reklám-, referencia- és kísérleti filmet, televíziós műsort készített. Alkotásait számos díjjal jutalmazták. 1994-ben megkapta a Balázs Béla-díjat, 2017-ben pedig elnyerte a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál életműdíját. 2021-ben a Magyarország Érdemes Művésze címmel tüntették ki. 2023-ban a Kovács László–Zsigmond Vilmos Életműdíjat, idén pedig a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfesztivál életműdíját kapta meg. Buglya Sándor ma is változatlanul aktív, tevékeny életet él, a jelenkor magyar filmkultúrájában betöltött szerepének jelentősége vitathatatlan. * Horváth Péter tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének (1971), a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (1975) és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (1995). 1987-ben Balázs Béla-díjjal tüntették ki. Honlapján így vall művészetéről: „A múlt században születtem, a jelenben élek. Kezdő riporterként őszintén hittem a fénykép objektivitásában és jobbító erejében. Mára, pár évtizedes fotóriporteri múlttal, inkább hiszek abban, ami hihetetlen és kételkedem abban, ami nyilvánvaló. (…) Ma is az a célom, mint kezdő fotóriporter koromban; az álarcok mögött az arcot, a látszat mögött a valóságot megmutatni. Még akkor is, ha ez szinte reménytelen." |
Szöveg: Kovács Antónia
Fotók: Walter Péter