Zenei hálózatok Budapesten
Ünnepi konferenciát rendeztek Szőnyiné Szerző Katalin tiszteletére
Hatalmas életmű áll Szőnyiné Szerző Katalin mögött, aki a Magyar Művészeti Akadémia tagjaként is feladatának tekinti a kulturális értékek közvetítését. A HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet ünnepi konferenciát rendezett a zenetörténész tiszteletére Budapesti zenei hálózatok Erkel és Liszt körül címmel.
Hatalmas életmű áll Szőnyiné Szerző Katalin mögött, aki a Magyar Művészeti Akadémia tagjaként is feladatának tekinti a kulturális értékek közvetítését. A HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet ünnepi konferenciát rendezett a zenetörténész tiszteletére Budapesti zenei hálózatok Erkel és Liszt körül címmel.
„Budára nem jártam. Ott csendesség volt. Annál több volt a hang Pesten." – írja Jókai Mór A hajdani hangos Budapest című novellájában. A visszatekintő körkép igen érzékletesen jeleníti meg a város hangjait, a főváros egyesítését megelőző mindennapok atmoszféráját. Pest-Buda zeneéletének mikrohistóriai módszerrel történő vizsgálata számos új zenei jelenségre irányította rá a figyelmet az elmúlt években. A HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet 2023-ban Eckhardt Mária tiszteletére rendezett konferenciát Budapesti Mindennapok Erkel és Liszt korában címmel, „az idei tanácskozáson osztályunk másik volt munkatársát, Szőnyiné Szerző Katalint ünnepeljük – tájékoztatta a közönséget Kim Katalin, a Magyar Zenetörténeti Osztály vezetője 2024. december 10-én a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Bartók termében.
Szőnyiné Szerző Katalin tudományos pályája az MTA Zenetudományi Intézetének Legánÿ Dezső által vezetett Magyar Zenetörténeti Osztályán indult. Fő témája – a készülő öt kötetes, Magyarország Zenetörténete című akadémiai kézikönyv sorozat előmunkálataként – Liszt magyarországi tanítványai, köztük Mihalovich Ödön munkásságának feltárása, műjegyzékének elkészítése volt.
Boronkay Antal, az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó művészeti vezetője köszöntőjében felidézte: Szerző Katalin 1986-tól 1989-ig közel három évet töltött a Zeneműkiadónál, szerkesztőként kamatoztatva zenetudományi műveltségét és zenészi képességeit. Tudományos közreadóként bekapcsolódott a Liszt-összkiadás munkálataiba, és indíttatást kapott arra is, hogy a későbbiekben Brahms Magyar táncainak forrásait felkutassa.
Szerző Katalin 1989 júniusától az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának tudományos munkatársa, majd 1994 januárjától osztályvezetője, főkönyvtárosa lett – vette át a szót az életpálya ismertetésében Laskai Anna, az MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának csoportvezetője. A zenetörténész vezetése alatt megvalósult Erkel Ferenc kéziratainak, valamint a 19. századi Magyar Nemzeti Színház muzeális kottatárának tudományos rendezése és digitalizálása. Nevéhez köthető többek között a centenáriumi, 1993-as Erkel-kiállítás megrendezése a Széchényi Könyvtár Corvina-termeiben, valamint a Magyar Kultúra Napjára megnyílt tárlat a magyar Himnusz történetéről 2007-ben. Szerző Katalin az állomány gyarapítása terén is kiemelkedő eredményeket ért el: a Zeneműtár 1956 októberében elpusztult lemezállományát magángyűjtemények tervszerű felvásárlásával kívánta pótolni, valamint egy japán kormányzati segély elnyerése révén komplex stúdió-berendezést épített ki a gyűjteményben. Nemcsak itthon, hanem külföldön is jelentős tárlatok kapcsolódnak a nevéhez, 1991-ben például hét teremből álló kiállítást rendezett Franciaországban Haydn és az Esterházyak címmel. Diplomáciai tevékenységét dicséri herceg Esterházy Antal alkalmi kiállítással összekötött Széchényi könyvtárbeli látogatása 2005-ben. Könyvtárosi és kutatói tevékenységén túl több elfeledett zenemű újkori bemutatóját kezdeményezte, többek között sokat tett Michael Haydn remekműve, a c-moll Requiem világpremierjének megvalósulásáért.
A Budapesti zenei hálózatok Erkel és Liszt körül című konferencia a számos színtéren egy időben működő muzsikusok kapcsolati hálója irányából vizsgálta Budapest 19. századi zenei életét. A zenészek és a hangversenyrendezők közötti együttműködések számbavétele mindmáig legfeljebb a 19. század nagyjai viszonylatában képezte kutatás tárgyát, például a Nemzeti Színház zenei működésének feltárására is csak az utóbbi években került sor. A zenei hálózatok és kapcsolatrendszerek vizsgálata a nagy életművek történetét is új kontextusba helyezhetik, és olyan, mára elfeledett vagy kevéssé ismert helyszínek és zenei intézmények kerülhetnek előtérbe, amelyek katalizátorai voltak a fővárosi zenei életének – hangzott el a tanácskozáson.
A Szerző Katalin tiszteletére rendezett ünnepi konferenciát követően megnyílt a Magyar Ábránd – Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában című kiállítás a Zenetörténeti Múzeum 2. termében. A vernisszázson Richter Pál igazgató és Kim Katalin kurátor köszöntötte az érdeklődőket, a tárlatot Magyar Zenetörténeti Osztály munkatársai – Békéssy Lili Veronika, Grosz Sára Aksza, Gusztin Rudolf, Horváth Pál, Illés Szabolcs, Kaczmarczyk Adrienne, Kim Katalin, Simény Beáta, Tóth Emese, Vizinger Zsolt – ismertették. A kiállítás 2025. június 30-ig látogatható a Zenetudományi Intézet budapesti, Táncsics Mihály utca 7. sz. alatti épületében.
Tóth Ida
Szőnyiné Szerző Katalin tudományos pályája az MTA Zenetudományi Intézetének Legánÿ Dezső által vezetett Magyar Zenetörténeti Osztályán indult. Fő témája – a készülő öt kötetes, Magyarország Zenetörténete című akadémiai kézikönyv sorozat előmunkálataként – Liszt magyarországi tanítványai, köztük Mihalovich Ödön munkásságának feltárása, műjegyzékének elkészítése volt.
Boronkay Antal, az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó művészeti vezetője köszöntőjében felidézte: Szerző Katalin 1986-tól 1989-ig közel három évet töltött a Zeneműkiadónál, szerkesztőként kamatoztatva zenetudományi műveltségét és zenészi képességeit. Tudományos közreadóként bekapcsolódott a Liszt-összkiadás munkálataiba, és indíttatást kapott arra is, hogy a későbbiekben Brahms Magyar táncainak forrásait felkutassa.

Szerző Katalin 1989 júniusától az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának tudományos munkatársa, majd 1994 januárjától osztályvezetője, főkönyvtárosa lett – vette át a szót az életpálya ismertetésében Laskai Anna, az MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának csoportvezetője. A zenetörténész vezetése alatt megvalósult Erkel Ferenc kéziratainak, valamint a 19. századi Magyar Nemzeti Színház muzeális kottatárának tudományos rendezése és digitalizálása. Nevéhez köthető többek között a centenáriumi, 1993-as Erkel-kiállítás megrendezése a Széchényi Könyvtár Corvina-termeiben, valamint a Magyar Kultúra Napjára megnyílt tárlat a magyar Himnusz történetéről 2007-ben. Szerző Katalin az állomány gyarapítása terén is kiemelkedő eredményeket ért el: a Zeneműtár 1956 októberében elpusztult lemezállományát magángyűjtemények tervszerű felvásárlásával kívánta pótolni, valamint egy japán kormányzati segély elnyerése révén komplex stúdió-berendezést épített ki a gyűjteményben. Nemcsak itthon, hanem külföldön is jelentős tárlatok kapcsolódnak a nevéhez, 1991-ben például hét teremből álló kiállítást rendezett Franciaországban Haydn és az Esterházyak címmel. Diplomáciai tevékenységét dicséri herceg Esterházy Antal alkalmi kiállítással összekötött Széchényi könyvtárbeli látogatása 2005-ben. Könyvtárosi és kutatói tevékenységén túl több elfeledett zenemű újkori bemutatóját kezdeményezte, többek között sokat tett Michael Haydn remekműve, a c-moll Requiem világpremierjének megvalósulásáért.
A Budapesti zenei hálózatok Erkel és Liszt körül című konferencia a számos színtéren egy időben működő muzsikusok kapcsolati hálója irányából vizsgálta Budapest 19. századi zenei életét. A zenészek és a hangversenyrendezők közötti együttműködések számbavétele mindmáig legfeljebb a 19. század nagyjai viszonylatában képezte kutatás tárgyát, például a Nemzeti Színház zenei működésének feltárására is csak az utóbbi években került sor. A zenei hálózatok és kapcsolatrendszerek vizsgálata a nagy életművek történetét is új kontextusba helyezhetik, és olyan, mára elfeledett vagy kevéssé ismert helyszínek és zenei intézmények kerülhetnek előtérbe, amelyek katalizátorai voltak a fővárosi zenei életének – hangzott el a tanácskozáson.
A Szerző Katalin tiszteletére rendezett ünnepi konferenciát követően megnyílt a Magyar Ábránd – Budapesti mindennapok Erkel és Liszt korában című kiállítás a Zenetörténeti Múzeum 2. termében. A vernisszázson Richter Pál igazgató és Kim Katalin kurátor köszöntötte az érdeklődőket, a tárlatot Magyar Zenetörténeti Osztály munkatársai – Békéssy Lili Veronika, Grosz Sára Aksza, Gusztin Rudolf, Horváth Pál, Illés Szabolcs, Kaczmarczyk Adrienne, Kim Katalin, Simény Beáta, Tóth Emese, Vizinger Zsolt – ismertették. A kiállítás 2025. június 30-ig látogatható a Zenetudományi Intézet budapesti, Táncsics Mihály utca 7. sz. alatti épületében.
Tóth Ida
December 12, 2024
|
szőnyiné szerző katalin
,
eckhardt mária
,
budapesti zenei hálózatok erkel és liszt körül