
Madách 200
Emlékestet tartott a Magyar Művészeti Akadémia
Madách Imre születésének 200. és Az ember tragédiája ősbemutatójának 140. évfordulója alkalmából emlékestet szervezett a Magyar Művészeti Akadémia Irodalmi Tagozata az MMA székházában, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán 2023. október 26-án este. Az est keretében tartott kerekasztal-beszélgetésen részt vett Csák János kulturális és innovációs miniszter, Turi Attila építész, az MMA megválasztott elnöke, Huszti Péter színművész, a nemzet művésze, az MMA rendes tagja, Orosz István grafikus, filmrendező, a nemzet művésze, az MMA rendes tagja és Szemadám György festőművész, író, az MMA rendes tagja.
A rendezvényen továbbá részleteket vetítettek Jankovics Marcell filmrendező, művelődéstörténész, illusztrátor, néhai nemzet művésze, az MMA néhai tiszteletbeli elnökének 2011-ben bemutatott Az ember tragédiája című animációs filmjéből, valamint a mű 1969-ben Szinetár Miklós által rendezett tévéfilm-változatából. Az est moderátora Juhász Anna irodalomtörténész, a műsor szerkesztője pedig Rubovszky Éva, Jankovics Marcell özvegye volt.
Turi Attila köszöntőjében az Akadémia korábbi tiszteletbeli elnöke, Jankovics Marcell remekművét emelte ki. Az MMA közelmúltban megválasztott elnöke úgy fogalmazott: Madách Imre és Jankovics Marcell mindketten korszakos jelentőségű alkotók voltak. „A 200 éve Alsósztregován született Madáché a zseniális alapmű, amit Jankovics Marcell a 21. század vizuális nyelvére fordított le művészi tehetségével, kifejtve annak képi világát, az intellektus fölé emelve annak befogadását" – mutatott rá. Turi Attila megemlékezett arról is, hogy Jankovics Marcell több mint két évtizeden át dolgozott a mű filmváltozatának elkészítésén. „2011-re készülhetett el a minden szín tekintetében egyedi, unikális képvilágú, ugyanakkor egységes egész animációsfilm". A magyar filmművészet e kimagasló remekműve a madáchi sziklaszilárd alapra épült, a műre, amely az egyetemes emberi kultúra és história 19. századi összegzése, és amely máig sem veszített időszerűségéből, mert létezésünk alapjaira épül" – tette hozzá a közelmúltban megválasztott elnök, aki kitért arra is, hogy bár Madách műve az emberi lét alapkérdéseit igyekszik megválaszolni, nem sorolható egyik történetfilozófiai irányzathoz sem: megközelítése, nézőpontja megismételhetetlenül egyedi.
Csák János köszöntőjében elmondta, hogy Madách műve, Arany János Toldijához hasonlóan mitologikus mű. Az ezekhez fűződő személyes kötődései mellett felidézte, hogy 2009-ben a The Economist című lap Madách művéről azt írta, hogy a nyugati civilizáció, az emberiség haladásának a legjobb modern parabolája, és egyben az emberi lét metaforája. Emlékeztetett, hogy a mű versenytársa volt Goethe Faustjának, Dante Isteni színjátékának és Milton Elveszett paradicsomának, valamint hozzátette: annak idején azt írták, Az ember tragédiája az a mű, amely a leginkább bemutatja az emberi természetet. A miniszter arról is szólt, hogy Madách Imre közéleti, politikai pályafutása során is összefoglalta, hogy a felvilágosodás eszméi és a korábbi eszmék az emberi létről miként alkalmazhatók a saját korára. Az ember tragédiája feldolgozásai kapcsán Csák János külön kiemelte Jankovics Marcell alkotását. Úgy vélte: Jankovics Marcell és Madách Imre, bár nem nevezték filozófusoknak őket, igazán nagy gondolkodók voltak, akik zsenialitása máig is kihat.
A beszélgetés során Juhász Anna a Madách-művel való személyes kapcsolatukról kérdezte a résztvevőket. Huszti Péter arról a különleges helyzetéről beszélt, hogy a tragédia epizódszerepeitől kezdve eljátszhatta Ádámot (a fent említett Szinetár-féle feldolgozásban), az Úr és Lucifer szerepét is. A szórakoztató színházi anekdoták mellett a Színművészeti Egyetem volt rektora elmondta, kezdeményezésére 1991-ben nemzetközi fesztivált szenteltek a műnek, melynek során a különböző színművészeti felsőoktatási intézmények anyanyelvi fordításokat használva feldolgoztak egy-egy színt, végül pedig közösen is előadták a kész művet. Mint elmondta, több külföldi kollégát igazán sikerült ezzel fellelkesíteni a tragédia iránt.
Szemadám György életében is hosszú ideje jelen van Madách Tragédiája. Egyrészt a Magyar Mozgókép Alapítvány Animációs Filmkollégiumának elnökeként is részt vett a Jankovics Marcell-féle feldolgozás elkészülésének előmozdításában, a jelképek világát kutató szakemberként és barátként is jelen volt az alkotófolyamatban, valamint ő maga is részletesen foglalkozott Madách művével: eredményeit Vándorok könyve: A tarot kártyától Az ember tragédiájáig címmel jelentette meg kiadvány formájában. Szemadám a színmű gnosztikus jellegéről, és a szabadkőműves mozgalommal való kapcsolódásairól beszélt, amit Madách Imre olvasmányai igazolnak. Orosz István, mint Jankovics Marcell alkotótársa a prágai szín elkészítésében, rávilágított, hogy filmnézési szokásaink megváltozása – a visszajátszás lehetőségével többek közt – esélyt ad arra is, hogy felfedezzük és feldolgozzuk azt a gazdag jelképi világot, amit Jankovics Marcell elénk tár.
A kerekasztal résztvevői egyénenként is sok érdekes, értékes gondolattal és tapasztalattal rendelkeznek a tragédiával kapcsolatban, amiknek teljes kifejtésére, vagy akár az ellentétes álláspontok megvitatására ez alkalommal még a két és fél óra is kevésnek bizonyult. Huszti Péter például a tragédia színpadi alkalmasságát hangsúlyozta, míg Szemadám György arról beszélt, hogy Madách Imre a tragédiát nem a színműként, hanem elbeszélő költeményként határozta meg. Véleménykülönbség volt abban a kérdésben is, végkicsengésében keresztény vagy gnosztikus eszmeiségű-e inkább a mű, hiszen többek közt Lucifer pozitív, tanítómesteri, nevelői attitűdje, a jó és a rossz állandó együttes jelenléte — akár egy személyen belül is — ez utóbbit látszik igazolni.
Az rendezvény záróakkordjaként Turi Attila, az MMA megválasztott elnöke megköszönte Rubovszky Évának az est összeállítását és Jankovics Marcell hagyatékának hűséges gondozását.
A rendezvényről készült kisfilmünk megtekinthető itt:
Turi Attila köszöntőjében az Akadémia korábbi tiszteletbeli elnöke, Jankovics Marcell remekművét emelte ki. Az MMA közelmúltban megválasztott elnöke úgy fogalmazott: Madách Imre és Jankovics Marcell mindketten korszakos jelentőségű alkotók voltak. „A 200 éve Alsósztregován született Madáché a zseniális alapmű, amit Jankovics Marcell a 21. század vizuális nyelvére fordított le művészi tehetségével, kifejtve annak képi világát, az intellektus fölé emelve annak befogadását" – mutatott rá. Turi Attila megemlékezett arról is, hogy Jankovics Marcell több mint két évtizeden át dolgozott a mű filmváltozatának elkészítésén. „2011-re készülhetett el a minden szín tekintetében egyedi, unikális képvilágú, ugyanakkor egységes egész animációsfilm". A magyar filmművészet e kimagasló remekműve a madáchi sziklaszilárd alapra épült, a műre, amely az egyetemes emberi kultúra és história 19. századi összegzése, és amely máig sem veszített időszerűségéből, mert létezésünk alapjaira épül" – tette hozzá a közelmúltban megválasztott elnök, aki kitért arra is, hogy bár Madách műve az emberi lét alapkérdéseit igyekszik megválaszolni, nem sorolható egyik történetfilozófiai irányzathoz sem: megközelítése, nézőpontja megismételhetetlenül egyedi.

Turi Attila
Csák János köszöntőjében elmondta, hogy Madách műve, Arany János Toldijához hasonlóan mitologikus mű. Az ezekhez fűződő személyes kötődései mellett felidézte, hogy 2009-ben a The Economist című lap Madách művéről azt írta, hogy a nyugati civilizáció, az emberiség haladásának a legjobb modern parabolája, és egyben az emberi lét metaforája. Emlékeztetett, hogy a mű versenytársa volt Goethe Faustjának, Dante Isteni színjátékának és Milton Elveszett paradicsomának, valamint hozzátette: annak idején azt írták, Az ember tragédiája az a mű, amely a leginkább bemutatja az emberi természetet. A miniszter arról is szólt, hogy Madách Imre közéleti, politikai pályafutása során is összefoglalta, hogy a felvilágosodás eszméi és a korábbi eszmék az emberi létről miként alkalmazhatók a saját korára. Az ember tragédiája feldolgozásai kapcsán Csák János külön kiemelte Jankovics Marcell alkotását. Úgy vélte: Jankovics Marcell és Madách Imre, bár nem nevezték filozófusoknak őket, igazán nagy gondolkodók voltak, akik zsenialitása máig is kihat.

Csák János
A beszélgetés során Juhász Anna a Madách-művel való személyes kapcsolatukról kérdezte a résztvevőket. Huszti Péter arról a különleges helyzetéről beszélt, hogy a tragédia epizódszerepeitől kezdve eljátszhatta Ádámot (a fent említett Szinetár-féle feldolgozásban), az Úr és Lucifer szerepét is. A szórakoztató színházi anekdoták mellett a Színművészeti Egyetem volt rektora elmondta, kezdeményezésére 1991-ben nemzetközi fesztivált szenteltek a műnek, melynek során a különböző színművészeti felsőoktatási intézmények anyanyelvi fordításokat használva feldolgoztak egy-egy színt, végül pedig közösen is előadták a kész művet. Mint elmondta, több külföldi kollégát igazán sikerült ezzel fellelkesíteni a tragédia iránt.
Szemadám György életében is hosszú ideje jelen van Madách Tragédiája. Egyrészt a Magyar Mozgókép Alapítvány Animációs Filmkollégiumának elnökeként is részt vett a Jankovics Marcell-féle feldolgozás elkészülésének előmozdításában, a jelképek világát kutató szakemberként és barátként is jelen volt az alkotófolyamatban, valamint ő maga is részletesen foglalkozott Madách művével: eredményeit Vándorok könyve: A tarot kártyától Az ember tragédiájáig címmel jelentette meg kiadvány formájában. Szemadám a színmű gnosztikus jellegéről, és a szabadkőműves mozgalommal való kapcsolódásairól beszélt, amit Madách Imre olvasmányai igazolnak. Orosz István, mint Jankovics Marcell alkotótársa a prágai szín elkészítésében, rávilágított, hogy filmnézési szokásaink megváltozása – a visszajátszás lehetőségével többek közt – esélyt ad arra is, hogy felfedezzük és feldolgozzuk azt a gazdag jelképi világot, amit Jankovics Marcell elénk tár.

Orosz István
A kerekasztal résztvevői egyénenként is sok érdekes, értékes gondolattal és tapasztalattal rendelkeznek a tragédiával kapcsolatban, amiknek teljes kifejtésére, vagy akár az ellentétes álláspontok megvitatására ez alkalommal még a két és fél óra is kevésnek bizonyult. Huszti Péter például a tragédia színpadi alkalmasságát hangsúlyozta, míg Szemadám György arról beszélt, hogy Madách Imre a tragédiát nem a színműként, hanem elbeszélő költeményként határozta meg. Véleménykülönbség volt abban a kérdésben is, végkicsengésében keresztény vagy gnosztikus eszmeiségű-e inkább a mű, hiszen többek közt Lucifer pozitív, tanítómesteri, nevelői attitűdje, a jó és a rossz állandó együttes jelenléte — akár egy személyen belül is — ez utóbbit látszik igazolni.

Az rendezvény záróakkordjaként Turi Attila, az MMA megválasztott elnöke megköszönte Rubovszky Évának az est összeállítását és Jankovics Marcell hagyatékának hűséges gondozását.
A rendezvényről készült kisfilmünk megtekinthető itt:
October 27, 2023
|
orosz istván
,
jankovics marcell
,
szemadám györgy
,
turi attila
,
huszti péter
,
irodalom
,
madách 200