Esemény - bal kép
Pesti Vigadó
1051 Budapest, Vigadó tér 2.

Reviczky Gábor

Reviczky Gábor: Színész három szemszögből

Akadémiai székfoglaló előadás – 2016. február 12.
Reviczky Gábor Színész három szemszögből – avagy amikor a színész ír és játszik az író címmel tartotta meg akadémiai székfoglaló előadását. Mondanivalója rámutatott a színjátszás lényegére, miszerint a színházat szentnek tartja, „ahol csodák tudnak történni, hiszen attól, hogy egy drámaíró a darabot megírtja, attól még nem történik semmi. Az olvasópróbán sem történik semmi, az elemző próbákon már kezd kialakulni a váz, a rendelkező próbán már formálódik valami, a színészek kezdik szerepüket értelmezni, a főpróba héten kezd érezhetővé válni, hogy a darabból lesz előadás, hisz itt a színészben kezd mozgolódni a szerepe, az első hatalmas változást a közönség jelenléte hozza. Ahogy létrejön a bioáram nézők és színészek közt, de ez még mindig nem az az előadás, amit mindenki szeretne. A többedik előadáson szólal meg a darab, míg végre összeáll gondolat, szándék, játék és a színész lelke, és mindehhez egy intuitív, okos, nagy fantáziájú rendező is szükségeltetik. Különben nem történik meg a csoda, amikor a nézők együtt lélegeznek a játszókkal, a színpadon lévőkkel és végre életre kell a betű, a szó, a mondat, a gondolat, a mondanivaló, s megszólal a mű, mely addig éppoly száraz volt, mint maga a papír, amelyre íródott. Én ezt úgy szeretem kifejezni, amikor a lelkek összeérnek."
Mint elmondta, jó embereket játszani, jó lelkű embereket a közönségnek átadni pályája utolsó harmadában adatott meg neki. Ezek közül az alakításai közül kiemelte a Hegedűs a háztetőn Tevjéjét, majd Lukát az Éjjeli menedékhely című darabból, amelyet Eperjes Károly rendezett. Ezután a színészi testbeszéd nélkülözhetetlen mivoltát hangsúlyozta. Saját szerepei közül példaként említett két adaptációt a Svejk című darab Katz lelkészét, illetve az Indul a bakterház főszerepét. Mind a két alakítás esetében a felerősített testbeszédet hívta segítségül, hogy megmutassa a karakter mélységeit, amelyek felett az adaptáció során elsiklott a dramaturg.
A múltban barangolva, életművének meghatározó alakításai között kalandozva felhívta a figyelmet Gyurkovics Tibor, az MMA posztumusz tiszteleti tagja két írására, amelyben a költő Reviczky Gábor sokoldalúságát és tehetségét méltatta.
 „Hiszek abban, hogy ez a konglomerátum, ez a sokféleség a javunkra szolgál – idézte Gyurkovics Tibor A sas repülni vágyik című portrékönyvének záró sorait 2006-ból. – Ott van Makovecz, Melocco, a színészek közül Reviczky Gábor. A világ egyik legjobb színésze. Ő vette át a Nagyvizit című darabomban Bilicsi Tivadar szerepét. Zseniális. Kipusztíthatatlan ez a fajta. Azután van néhány bolond író, költő, értelmiségi, akik minden körülmények között kitartanak. Ők az őrzők, akik vigyáznak a strázsán."

Marton Éva, Rátóti Zoltán, Reviczky Gábor és Eperjes Károly
2016. október 25.  |  reviczky gábor