
Bukta Imre: Mélyszántás
Akadémiai székfoglaló előadás – 2015. január 16.
A húsz évig Szentendrén élő Bukta Imre képzőművész akadémiai székfoglalójában arról beszélt, hogy témái és motívumai mind-mind szülőfalujához, Mezőszemeréhez kötik, amelyből vizuálisan is táplálkozik.
A húsz évig Szentendrén élő Bukta Imre képzőművész akadémiai székfoglalójában arról beszélt, hogy témái és motívumai mind-mind szülőfalujához, Mezőszemeréhez kötik, amelyből vizuálisan is táplálkozik.
Bukta Imre akadémiai székfoglaló előadását Mélyszántás címmel tartotta. A húsz évig Szentendrén élő képzőművész elmondta, hogy témái és motívumai mind-mind szülőfalujához, Mezőszemeréhez kötik, amelyből vizuálisan is táplálkozik. „Azon kívül, hogy ott alkotok és a felsőoktatásban tanítok, élem a falusi ember mindennapi életét, jószágaim vannak, szántok, vetek, aratok, ha tehetem, munkát adok roma és magyar embereknek, önkormányzati képviselő vagyok, tevékenyen részt vállalok a falu szebbé tételében, és az egyre gyarapodó szegény réteg életfeltételeinek a jobbításában" – hangsúlyozta Bukta Imre.
Székfoglaló előadásának első részében a képzőművész főképpen szülőfalujáról beszélt. A faluról véleménye szerint a legtöbbünkben kettős kép alakult ki: egyfelől romantikus kép alakult ki, másfelől pedig a mély szegénység, a rettegő időseket és az etnikai feszültséget juttatja az ember eszébe.
„Aki ebben a világban él, ebben mozog, az tudja csak, hogy nem is idilli, de nem is ijesztő a kép, viszont állandó mozgásával eléggé bonyolult a mai falusi társadalom. Évszázadokon át a föld jelentette a természettel való együttélést, a parasztember spirituális kapcsolatát a tájjal, a termőfölddel. Ez a kapcsolat szűnt meg a kommunizmusban, gyakorlatilag eltűnt a parasztság, mezőgazdasági munkásokká lettek minősítve. A rendszerváltáskor sem sikerült visszaadni a föld becsületét."
Bukta Imre hangsúlyozta, hogy szülőfalujára egyre inkább a szegénység-kép a jellemző, és a legnagyobb erőfeszítésekkel sem tudja – önkormányzati képviselőként sem – a helyzetet jobb irányba fordítani. A faluban, ahogyan fogalmazott: „soha nem látott életszínvonalbeli különbségekből fakadó vizuális tarkaság lett úrrá". Beszélt arról is, hogy a változások a falu vizualitását is meglehetősen átalakították. A hosszú ideig belső törvények mentén létrejött falusi társadalom a múlt század második felében megbomlott, átalakultak a porták, megszűnt az állattartás, a földművelés és a háztáji gazdálkodás ma már egyáltalán nem létezik. „Nekem, mint művésznek a mai falu, a benne élő emberek egymáshoz, a faluhoz való viszonya jelent örök témát. Úgy igyekszem műveimen keresztül bemutatni a falut, a vidéki Magyarországot, ahogyan van: reálisan, ám egyben költőien. A falusi ember iránt érzett felelősséggel. Szeretettel."
A képzőművész előadásának második részében összesen hetven műve segítségével, időrendi sorrendben negyvenéves munkásságát mutatta be. Bukta Imre művészetének kezdete a hetvenes évek első felére tehető, ekkor alakult ki benne „a lázadó fiatalság hevületével a művészet iránt érzett elkötelezettsége", és a falu iránt érzett vonzódása. A művész beszámolt arról is, hogy alapos rajzi és festészeti tanulmányok után fedezte fel magának a falu szélén fekvő elsorvadt, ám mindenféle mezőgazdasági eszközökkel telehordott termelőszövetkezetet. A művész azt tűzte ki célul, hogy a számára izgalmas terepet egy újfajta ábrázolással mutassa be, olyan motívumokat felfedezve, amiket mások addig még nem használtak. Mindeközben olyan műfajokat vont be kifejező eszközeibe, mint a fotó, a videó, az installáció.
Bukta Imre művészeti közéletben való részvétele a Fiatal Képzőművészek Stúdió-beli tagságával, elsőként egy önálló kiállítással, Budapesten kezdődött 1978-ban. Ezen a tárlaton mutatta be a fiktív mezőgazdasági gépszobrokat és a vonalkás tájképeit. A kiállítás meghozta számára azt a sikert, ami az autodidakta létből a profi művészeti közéletbe emelte. Első kiállítása után két évre a fiatalok párizsi biennáléján vehetett részt a szobrászművész Samu Gézával. 1987-ben Budapesten, majd egy évvel később a Velencei Biennálén mutatta be munkáit. „Szerteágazó médiumok alkalmazásával, ám megőrizve a vidéki témát, a vidéki motívumokat, munkásságom folyamatosnak mondható. Számos olyan nemzetközi kiállításon szerepeltem, amik által a nemzetközi művészeti térben is ismertté váltak munkáim. Művészeti tevékenységemet 2007-ben a debreceni MODEM-ben, majd 2012-ben a Műcsarnokban önálló kiállítás koronázta meg. Munkáimmal, falusi létemmel, hazaszeretetemmel példát szeretnék mutatni. Példát arra, hogy lehet a magyar vidék peremén élni és alkotni, és egyben jelen lenni a művészeti, kulturális térben" – zárta előadását a Mezőszemerén alkotó művész.
Székfoglaló előadásának első részében a képzőművész főképpen szülőfalujáról beszélt. A faluról véleménye szerint a legtöbbünkben kettős kép alakult ki: egyfelől romantikus kép alakult ki, másfelől pedig a mély szegénység, a rettegő időseket és az etnikai feszültséget juttatja az ember eszébe.
„Aki ebben a világban él, ebben mozog, az tudja csak, hogy nem is idilli, de nem is ijesztő a kép, viszont állandó mozgásával eléggé bonyolult a mai falusi társadalom. Évszázadokon át a föld jelentette a természettel való együttélést, a parasztember spirituális kapcsolatát a tájjal, a termőfölddel. Ez a kapcsolat szűnt meg a kommunizmusban, gyakorlatilag eltűnt a parasztság, mezőgazdasági munkásokká lettek minősítve. A rendszerváltáskor sem sikerült visszaadni a föld becsületét."
Bukta Imre hangsúlyozta, hogy szülőfalujára egyre inkább a szegénység-kép a jellemző, és a legnagyobb erőfeszítésekkel sem tudja – önkormányzati képviselőként sem – a helyzetet jobb irányba fordítani. A faluban, ahogyan fogalmazott: „soha nem látott életszínvonalbeli különbségekből fakadó vizuális tarkaság lett úrrá". Beszélt arról is, hogy a változások a falu vizualitását is meglehetősen átalakították. A hosszú ideig belső törvények mentén létrejött falusi társadalom a múlt század második felében megbomlott, átalakultak a porták, megszűnt az állattartás, a földművelés és a háztáji gazdálkodás ma már egyáltalán nem létezik. „Nekem, mint művésznek a mai falu, a benne élő emberek egymáshoz, a faluhoz való viszonya jelent örök témát. Úgy igyekszem műveimen keresztül bemutatni a falut, a vidéki Magyarországot, ahogyan van: reálisan, ám egyben költőien. A falusi ember iránt érzett felelősséggel. Szeretettel."
A képzőművész előadásának második részében összesen hetven műve segítségével, időrendi sorrendben negyvenéves munkásságát mutatta be. Bukta Imre művészetének kezdete a hetvenes évek első felére tehető, ekkor alakult ki benne „a lázadó fiatalság hevületével a művészet iránt érzett elkötelezettsége", és a falu iránt érzett vonzódása. A művész beszámolt arról is, hogy alapos rajzi és festészeti tanulmányok után fedezte fel magának a falu szélén fekvő elsorvadt, ám mindenféle mezőgazdasági eszközökkel telehordott termelőszövetkezetet. A művész azt tűzte ki célul, hogy a számára izgalmas terepet egy újfajta ábrázolással mutassa be, olyan motívumokat felfedezve, amiket mások addig még nem használtak. Mindeközben olyan műfajokat vont be kifejező eszközeibe, mint a fotó, a videó, az installáció.
Bukta Imre művészeti közéletben való részvétele a Fiatal Képzőművészek Stúdió-beli tagságával, elsőként egy önálló kiállítással, Budapesten kezdődött 1978-ban. Ezen a tárlaton mutatta be a fiktív mezőgazdasági gépszobrokat és a vonalkás tájképeit. A kiállítás meghozta számára azt a sikert, ami az autodidakta létből a profi művészeti közéletbe emelte. Első kiállítása után két évre a fiatalok párizsi biennáléján vehetett részt a szobrászművész Samu Gézával. 1987-ben Budapesten, majd egy évvel később a Velencei Biennálén mutatta be munkáit. „Szerteágazó médiumok alkalmazásával, ám megőrizve a vidéki témát, a vidéki motívumokat, munkásságom folyamatosnak mondható. Számos olyan nemzetközi kiállításon szerepeltem, amik által a nemzetközi művészeti térben is ismertté váltak munkáim. Művészeti tevékenységemet 2007-ben a debreceni MODEM-ben, majd 2012-ben a Műcsarnokban önálló kiállítás koronázta meg. Munkáimmal, falusi létemmel, hazaszeretetemmel példát szeretnék mutatni. Példát arra, hogy lehet a magyar vidék peremén élni és alkotni, és egyben jelen lenni a művészeti, kulturális térben" – zárta előadását a Mezőszemerén alkotó művész.
Bukta Imre (Mezőszemere, 1952. július 20.) képzőművész Az MMA levelező tagja (2014). Képzőművészeti Tagozat Díjak, elismerések: Derkovits-ösztöndíj (1981), Smohay-díj (1987), Munkácsy Mihály-díj (1989) Érdemes Művész (1997), Palládium-díj (2008) Bukta Imre autodidakta képzőművészként indult, fiatalon integrálódott a magyar képzőművészet társadalmába. 1975-ben már tagja volt a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának. Harmincévesen kiállított a Párizsi Fiatalok Biennáléján a Pompidou Centre-ben, amit számtalan nemzetközi szereplés követett. Jóval később diplomázott a Pécsi Egyetemen, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen habilitált. 1974-től megteremtette sajátos, úgynevezett mezőgazdasági művészetét. Munkái alapja a vidéki lét, a természeti és épített környezet, az ember és a körülötte élő állatok viszonya, amiket széles műfaji skálán ábrázol az egyedi rajztól a videó-installációig. Művei „leíró" lírai megformáláson át vezetnek olyan terem-installációkig, amik társadalmi kérdéseket is feszegetnek. Munkái alapanyagául előszeretettel használ fel a vidéki életformából fakadó organikus anyagokat (napraforgószár) éppúgy, mint a mai modern tárgyi kultúra „hulladékait" (műanyagok) és ezekhez a legmodernebb technikákat alkalmazza. Munkássága középpontjában a vidéken élő „egyszerű" ember áll, melynek ábrázolásához mély szociális érzékenységgel, empátiával, finom képi humorral nyúl. Tudatosan felvállalja a vidéki létet, szülőfalujában él és dolgozik folyamatosan. Több mint 50 egyéni és 100 fölötti csoportos kiállításon szerepeltek művei. Legfontosabb nemzetközi biennálékon és tematikus kiállításokon vett részt (Velencei Biennálé, Sao Paolói Biennálé, Site Santa Fé, stb.). Fontosabb kiállítások ezeken kívül: Ernst Múzeum (1988, Samu Gézával); Bartók 32 Galéria (1994); Kunstraum (1996: Karlsruhe); Modem (2007-2008: Debrecen); Bozar (2011: Brüsszel); Nature Art (2011: Bódvaszilas). Művei megtalálhatók a legfontosabb hazai és nemzetközi köz- és magángyűjteményekbe (Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum, Budapest, Aachen, Albertina, Bécs, stb.). Székfoglaló előadásának címe: Mélyszántás |
January 17, 2015