Gaál István – Fotó: est.hu

DVD-n a Magasiskola

Gaál–Sára – 80 című rendezvénysorozat első állomásaként 2013. szeptember 25-én tartották Gaál István Magasiskola című filmjének DVD-bemutatóját az Uránia Nemzeti Filmszínház kávézójában. A bemutatón Fazekas Eszter, Gelencsér Gábor és Pintér Georg, a kiadványon szereplő werkfilm operatőre beszélgetett.
Rendezvénysorozat indul a magyar filmművészet két kiemelkedő alkotója, Gaál István és Sára Sándor tiszteletére. A Gaál–Sára – 80 című, vetítéseket, konferenciát és kiállítást is felölelő sorozat első rendezvényét ma délután az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartották.

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) legújabb kiadványát, Gaál István 1970-es Magasiskola című filmjének digitálisan felújított képpel és hanggal kiadott DVD-változatát mutatta be az érdeklődőknek. Levetítették a DVD egyik extráját, a Magasiskola 9 perces, Vázlat című werkfilmjét, melyet Grunwalsky Ferenc és Pintér Georg készített. A filmben Gaált látjuk, amint a Magasiskola híres jelenetét, a labdázást veszi fel. Fazekas Eszter filmtörténész, a MaNDA munkatársa és a kiadvány szerkesztője a bemutatón elmondta, Gaál egész ars poeticáját foglalja össze a werkfilmben, amikor így szól: „a madár úgy repüljön, ahogy én akarom". A Magasiskola Mészöly Miklós azonos című kisregénye nyomán készült. A DVD-lemezen szerepel Gelencsér Gábor előadása az adaptációról (Az adaptáció magasiskolája. Mészöly és Gaál). A bemutatón Fazekas Eszter, Gelencsér Gábor és Pintér Georg, a werkfilm operatőre beszélgetett.


Gelencsér Gábor művészi karakterükben egymáshoz közelítő inverzióként határozta meg Gaál István és Sára Sándor pályáját; a két alkotó kölcsönösen elmélyedt egymás szakmájában. Gaál rendező volt, de maga vágta a filmjeit és sokszor a kamerát is a kezébe vette (ez látható éppen a werkfilmen, és ő fényképezte Sára korszakos filmjét, az 1962-es Cigányokat is). Sára – ellenkező irányú mozgással – operatőrként kezdte, majd a hatvanas évektől párhuzamosan fényképezett és rendezett, pályájának későbbi szakaszában hangsúlyosabb a rendezés. Mindketten nemcsak esztétikai, hanem a techné kézműves értelmében is teljességgel kézben tartották a filmkészítés folyamatait. Összeköti őket az is, hogy mindketten szenvedélyesen fotóztak, s erős lokális, nemzeti meghatározottságuk mellett érdeklődtek más országok, más népek kultúrája iránt is. A Magasiskola magyar filmtörténetben szigetszerű jelenség, speciális parabola. Jelenidejű és ennyire konkrét történetben nehezebb megteremteni a parabolikus elvonatkoztatást. Saját, az irodalmival egyenértékű képnyelvi eszközökkel jeleníti meg a kisregény világát, a telep bezártságát. Nem egyszerűen antikádárista parabola – ennél bonyolultabb képlet, amely hideglelős pontossággal írja le, hogy a rend vonzó is tud lenni. A parabola egyedülálló Gaál pályáján is, a rendező a későbbiekben nem folytatta ezt az utat.
 
A rendezvénysorozat november végéig tartó programjait Sára Sándor 80. születésnapja, valamint a 2007-ben elhunyt Gaál születésének 80. évfordulója alkalmából indítja az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, a Gaál István Egyesület, az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. A program főtámogatója a Magyar Művészeti Akadémia. Pénteken az Uránia emeletén kiállítás nyílt B. Müller Magda Gaál István és Sára Sándor filmjeinek forgatásán készült fotóiból. Szeptember 27-én Nádorfi Lajos és Kincses Károly Gaál-Sára portréfilmjével megkezdődik a retrospektív vetítéssorozat, az ELTÉ-n pedig a kettejük életművét feldolgozó konferencia.

Pintér Judit írását a két alkotó, Gaál István és Sára Sándor barátságáról és munkakapcsolatáról itt olvashatják.
(Forrás: mandarchiv.hu)
September 25, 2013  |  filmbemutató gaál istván