Mentés másként
Konferencia a művészeti életművek digitalizációjáról
A Pesti Vigadóban, a Magyar Művészeti Akadémia székházában került sor a Mentés másként című, a művészeti alkotások, a művészi életpályák és alkotói hagyatékok digitális feldolgozásának a lehetőségeivel foglalkozó egész napos konferenciára.
A Pesti Vigadóban, a Magyar Művészeti Akadémia székházában került sor a Mentés másként című, a művészeti alkotások, a művészi életpályák és alkotói hagyatékok digitális feldolgozásának a lehetőségeivel foglalkozó egész napos konferenciára.
A konferencia résztvevőit köszöntő beszédében dr. Richly Gábor, az MMA főtitkára elmondta: az Akadémia egyik fő feladata a műalkotások megszületésének segítése és a művek és életutak dokumentálása. E feladatot portréfilmekkel, dokumentum videókkal, immár több mint 200 megjelent kötettel szolgálja az MMA Kiadó. Az elhunyt akadémikusok életművének feldolgozását és közzétételét a Hagyatékból örökség elnevezésű program szolgálja, amely Vashegyi György elnöki célkitűzései sorában fontos helyen szerepelt hat évvel ezelőtti megválasztásakor.
De e sokrétű tevékenység még mindig csak csepp a tengerben. Utat tör magának az új technológia, a 3D alapú feldolgozás, a mesterséges intelligencia – ezért alakult meg, majd került a hatékonyság növelése érdekében az MMA Titkárságának berkein belülre a Digitalizációs Központ. Hogyan válhatnak a művek a mobil technológiára szocializálódott generációk számára is befogadhatókká, vizuális értékké, miként lehet az azokból készülő adatbázist felhasználóbaráttá, könnyen kereshetővé tenni? Ezek azok a fontos kérdések, amelyekre e konferencia keretében választ keresnek a szakértők. Bármekkora erőfeszítést tesz is az MMA, tudjuk, hogy mindez legfeljebb kezdet lehet – szögezte le a főtitkár. A siker érdekében fontos az intézményközi kapcsolattartás, melynek révén a különféle adatbázisok összekapcsolhatók, az így létrejövő hálózat összművészeti kutatásokra, az összefüggések bemutatására is lehetőséget teremt. Minden művész kapcsolatban áll számos alkotóval, minden életműnek vannak kapcsolódási pontjai – ezeket kell szakszerűen és felhasználóbarát eszközökkel bemutatni.
Nyitó előadásában Turi Attila, az MMA alelnöke kifejtette: találónak ítéli a „Mentés másként" címet – hiszen egy új világ kezdetén állunk, amikor az értékek megőrzése új, más módszereket követel meg. Kétezer évvel ezelőtt a keltáknál az írást még halálbüntetéssel sújtották – vázolta fel a művelődéstörténeti összefüggéseket --, aztán a modern korra társadalmi mértékben terjedt el az írásbeliség.
Hasonlóan alapvető, bár békésebb változások zajlanak a számtástechnika, a digitalizálás terén is. Vajon mi használjuk ezt a digitális világot – vagy ez a digitális világ használ most már minket? – tette fel a kérdést Turi Attila. Nem szűkül-e be az alkotó elme fantáziája, ha a képeket, ötleteket panelekként kínálja a digitális világ? Az igazság két módon fedhető el: az elhallgatás vagy a túlbeszélés révén – vajon a digitalizált világ végtelennek tűnő adatmennyisége nem ez utóbbi keretébe sorolható? A világhálón ma egy Nobel-díjas publikáció és egy legostobább összeesküvés-elmélet ugyanolyan betűtípussal, ugyanolyan platformon található – ki dönti el, melyik az értékes? A modern kor egyik legfontosabb szellemi hivatása ezért a könyvtárosé – aki meg tudja állapítani, mi értékes és mi talmi. A feladat roppant nagy – szögezte le az alelnök --, amely során az MMA nem vállalhatja magára minden egyes akadémikus külön-külön, személyes honlapjának a szerkesztését, frissítését. Az MMA feladata a hálózatépítés – nemcsak személyek, hanem az egyedi archívumok között is. A Parlament hamarosan újból tárgyalja a beruházási törvényt, amely tartalmazza, hogy minden állami beruházás összköltségének 3 ezrelékét kortárs, helyben megvalósuló műalkotásra kell fordítani – ismertette a döntés előtt álló tervezetet Turi Attila --, ez az összeg a teljes magyar műtárgypiac mintegy 15 százalékát teszi ki. Annak érdekében, hogy ez az új forrás valóban a kortárs magyar alkotó művészetet szolgálja, szükséges lesz egy olyan művészi adatbázisra, amely révén az építtetők tájékozódhatnak. A művészeti ágak közötti átjárhatóságot segítheti majd ez az elfogadás előtti álló törvény – s ez az összművészetiség az MMA legalapvetőbb értékei közé tartozik. Turi Attila előadásának részeként bemutatta az OSZK újonnan elkészült, általa tervezett Archivális Tárának épületét, ahol a magyar kultúra kötelespéldány és vaspéldány állományát tárolják, sokszorosan biztosított körülmények között.
A konferencia szervezőjeként Csete Örs, az MMA Tagozati és Dokumentációs Főosztályának vezetője elmondta: az idővel küzdünk mindannyian – a művészi örökség továbbadása is ebben a kontextusban értelmezhető leginkább. Az MMA most kiépülő digitális platformjának sokszempontúnak kell lennie, mert az Akadémia is kilenc tagozatba szerveződik, s az ezek közötti hálózati kapcsolatok adják az alkotmányos köztestület erejét, értékét. Szintén alapvető rendező elv a kronologikus feldolgozás, ami történetté rendez egy-egy művészi életutat.
Az életművek között képalapú megközelítésben kell felmutatni a nyilvánvaló és a rejtett kapcsolatokat, hogy a feldolgozás a mai kor felhasználói számára vonzó legyen. AZ MMA-nak már jelenleg is óriási mennyiségű (3,7 millió elemi) életrajzi, alkotási adata van – ezek feldolgozása és új szemléletű elrendezése szükséges egy korszerű digitális adatbázis létrehozásához. Előadása részeként Csete Örs bemutatta az MMA digitális archívuma applikációjának alfa változatát. A mobil eszközökre optimalizált adatbázis azért fontos – szögezte le --, mert már jelenleg is az MMA online kereséseinek négyötöde mobil platformról érkezik.
A tanácskozás további részében különféle szakintézmények vezetői, valamint többféle művészeti és tudományterület szakértői osztották meg gondolataikat a hagyatékok megőrzéséről, a digitalizálás módszertanáról, kerekasztal-beszélgetések formájában.
Dr. Richly Gábor
De e sokrétű tevékenység még mindig csak csepp a tengerben. Utat tör magának az új technológia, a 3D alapú feldolgozás, a mesterséges intelligencia – ezért alakult meg, majd került a hatékonyság növelése érdekében az MMA Titkárságának berkein belülre a Digitalizációs Központ. Hogyan válhatnak a művek a mobil technológiára szocializálódott generációk számára is befogadhatókká, vizuális értékké, miként lehet az azokból készülő adatbázist felhasználóbaráttá, könnyen kereshetővé tenni? Ezek azok a fontos kérdések, amelyekre e konferencia keretében választ keresnek a szakértők. Bármekkora erőfeszítést tesz is az MMA, tudjuk, hogy mindez legfeljebb kezdet lehet – szögezte le a főtitkár. A siker érdekében fontos az intézményközi kapcsolattartás, melynek révén a különféle adatbázisok összekapcsolhatók, az így létrejövő hálózat összművészeti kutatásokra, az összefüggések bemutatására is lehetőséget teremt. Minden művész kapcsolatban áll számos alkotóval, minden életműnek vannak kapcsolódási pontjai – ezeket kell szakszerűen és felhasználóbarát eszközökkel bemutatni.
Nyitó előadásában Turi Attila, az MMA alelnöke kifejtette: találónak ítéli a „Mentés másként" címet – hiszen egy új világ kezdetén állunk, amikor az értékek megőrzése új, más módszereket követel meg. Kétezer évvel ezelőtt a keltáknál az írást még halálbüntetéssel sújtották – vázolta fel a művelődéstörténeti összefüggéseket --, aztán a modern korra társadalmi mértékben terjedt el az írásbeliség.
Turi Attila
Hasonlóan alapvető, bár békésebb változások zajlanak a számtástechnika, a digitalizálás terén is. Vajon mi használjuk ezt a digitális világot – vagy ez a digitális világ használ most már minket? – tette fel a kérdést Turi Attila. Nem szűkül-e be az alkotó elme fantáziája, ha a képeket, ötleteket panelekként kínálja a digitális világ? Az igazság két módon fedhető el: az elhallgatás vagy a túlbeszélés révén – vajon a digitalizált világ végtelennek tűnő adatmennyisége nem ez utóbbi keretébe sorolható? A világhálón ma egy Nobel-díjas publikáció és egy legostobább összeesküvés-elmélet ugyanolyan betűtípussal, ugyanolyan platformon található – ki dönti el, melyik az értékes? A modern kor egyik legfontosabb szellemi hivatása ezért a könyvtárosé – aki meg tudja állapítani, mi értékes és mi talmi. A feladat roppant nagy – szögezte le az alelnök --, amely során az MMA nem vállalhatja magára minden egyes akadémikus külön-külön, személyes honlapjának a szerkesztését, frissítését. Az MMA feladata a hálózatépítés – nemcsak személyek, hanem az egyedi archívumok között is. A Parlament hamarosan újból tárgyalja a beruházási törvényt, amely tartalmazza, hogy minden állami beruházás összköltségének 3 ezrelékét kortárs, helyben megvalósuló műalkotásra kell fordítani – ismertette a döntés előtt álló tervezetet Turi Attila --, ez az összeg a teljes magyar műtárgypiac mintegy 15 százalékát teszi ki. Annak érdekében, hogy ez az új forrás valóban a kortárs magyar alkotó művészetet szolgálja, szükséges lesz egy olyan művészi adatbázisra, amely révén az építtetők tájékozódhatnak. A művészeti ágak közötti átjárhatóságot segítheti majd ez az elfogadás előtti álló törvény – s ez az összművészetiség az MMA legalapvetőbb értékei közé tartozik. Turi Attila előadásának részeként bemutatta az OSZK újonnan elkészült, általa tervezett Archivális Tárának épületét, ahol a magyar kultúra kötelespéldány és vaspéldány állományát tárolják, sokszorosan biztosított körülmények között.
A konferencia szervezőjeként Csete Örs, az MMA Tagozati és Dokumentációs Főosztályának vezetője elmondta: az idővel küzdünk mindannyian – a művészi örökség továbbadása is ebben a kontextusban értelmezhető leginkább. Az MMA most kiépülő digitális platformjának sokszempontúnak kell lennie, mert az Akadémia is kilenc tagozatba szerveződik, s az ezek közötti hálózati kapcsolatok adják az alkotmányos köztestület erejét, értékét. Szintén alapvető rendező elv a kronologikus feldolgozás, ami történetté rendez egy-egy művészi életutat.
Csete Örs
Az életművek között képalapú megközelítésben kell felmutatni a nyilvánvaló és a rejtett kapcsolatokat, hogy a feldolgozás a mai kor felhasználói számára vonzó legyen. AZ MMA-nak már jelenleg is óriási mennyiségű (3,7 millió elemi) életrajzi, alkotási adata van – ezek feldolgozása és új szemléletű elrendezése szükséges egy korszerű digitális adatbázis létrehozásához. Előadása részeként Csete Örs bemutatta az MMA digitális archívuma applikációjának alfa változatát. A mobil eszközökre optimalizált adatbázis azért fontos – szögezte le --, mert már jelenleg is az MMA online kereséseinek négyötöde mobil platformról érkezik.
A tanácskozás további részében különféle szakintézmények vezetői, valamint többféle művészeti és tudományterület szakértői osztották meg gondolataikat a hagyatékok megőrzéséről, a digitalizálás módszertanáról, kerekasztal-beszélgetések formájában.