Színházi szerepek és Deszka Fesztivál Ráckevei Annával

Egészen furcsa tapasztalat a főpróba után több mint egy évvel bemutatni az előadást"


Ebben az évben rendhagyó módon tartották meg Debrecenben az MMA által is évről évre támogatott Deszka színházi fesztivált. A kortárs magyar dráma fesztiválján a Nagyerdei Stadionban fűre lépni is szabad volt: a küzdőtérről pléden fekve, babzsákokon, vagy székeken ülve nézhette meg a közönség az online térbe készült előadásokat. „A bizonytalan járványügyi helyzet miatt merült fel ez az ötlet, és szerintem nagyon jól bevált" – meséli az idei rendhagyó Deszka Fesztiválról Ráckevei Anna. A Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művészt, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját a „Finálé" című előadásról, és Klütaimnesztra szerepéről is kérdeztük. (Kurucz Éva interjúja)

A Nagyváradi Kulturális Napokon mutatta be a Debreceni Csokonai Színház az Elektra-motívum egyik különleges darabját, a görög tragédiából keresztény erkölcsdrámává írt Bornemisza Péter-darabot, a Magyar Elektrát. A covid-járvány kezdetekor készült el a darab, ám a korlátozások miatt akkor a nagyváradi Szigligeti Színház közönsége nem láthatta az előadást. Milyen érzés volt most májusban újra nézők előtt játszani?

– Egészen furcsa tapasztalat a főpróba után több mint egy évvel bemutatni az előadást, de szerencsére a technika segítségünkre volt, legalább is, ami a felújítást illeti. Nagyon jó felvétel van az utolsó próbánkról, ez alapján viszonylag gyorsan visszataláltunk akkori színpadi önmagunkhoz… a nagyváradi közönség pedig nagy szeretettel fogadott minket, már csak azért is, mert társulatuk oszlopos tagját, Kardos M. Róbertet is láthatták Égisztuszként a színpadon.

– Ön Klütaimnesztra szerepében látható. Milyen az ő karaktere? És hogyan képzeljük el ezt a feldolgozást? A Szabó K. István rendezte előadás egy kriptában játszódik, Agamemnón koporsója emlékezteti a szereplőket az elkövetett bűnre...

– Bornemissza szövegét Németh Ákos dolgozta át, a középkori nyelvezetet mai színpadra alkalmazva, ami sokat segített abban, hogy hitelesen , a nézők számára érthetően tudjuk megjeleníteni a figurákat . Ebben a szövegkörnyezetben felerősödött Klütamnesztra hatalomvágytól elvakult személyisége, ezt próbáltam erősíteni én is.

– Szintén a járvány előtt kezdtek el dolgozni Debrecenben a Finálé című előadáson. Pass Andrea, aki az Imágó után ismét a Csokonai színházban rendezett, azt mondta, hogy a kényszerű leállás, pihenő sokszor még használ is egy előadásnak, mert olyankor egy érettebb, kiforrottabb produkció kerül a nézők elé. Nos, milyen lett végül a „Finálé"?

– Először dolgoztam Pass Andreával, és nagyon élveztem az online, majd jelenléti próbákat, valódi közösségi munka volt, Andrea rendkívül nyitottan reagált minden ötletünkre, de egy pillanatra sem vesztette szem elől a saját maga által kijelölt irányt, és ez nekem nagyon szimpatikus. Hogy milyen lett végül az előadás, azt ősszel tudhatjuk meg, akkor mutatjuk be, és reményeink szerint a Jurányiban is láthatják majd a nézők.

– Mindeközben május végén a Deszka Fesztivál felolvasószínházi programjában is részt vett: a Csokonai Színház ezúttal rendhagyó módon rendezte meg az idei Deszka Fesztivált, vagyis „Deszk@ Digitalt". Olyan színházi produkciókat kínált a közönségnek, amelyek digitális platformra készültek. Ez mit jelent pontosan? És hogy fogadta a közönség?

– A bizonytalan járványügyi helyzet miatt merült fel ez az ötlet, és szerintem nagyon jól bevált (persze azért az élő együttlétet nézőkkel és alkotókkal semmi sem pótolja igazán…), a vetítéseket követő beszélgetéseket pedig szabadtéren, a stadion kezdő körén tartották. Akik kíváncsiak voltak a Nyílt Fórum segítségével készülő új színdarabok részleteire, azok élőben, valamint felvételről is megtekinthették azokat.
2021. június 29.  |  interjú ráckevei anna