Tóth Péter stílusgyakorlatai

Nagysikerű kabaré-operabemutatót tartottak Szegeden

Óriási érdeklődés kísérte Tóth Péter zeneszerző kabaré-operájának bemutatóját a szegedi Délvidék Házban. A Stílusgyakorlatok című egyfelvonásos tizenhat groteszk képben nyújtott betekintést a zenei stílusok és a színészi játék sokféleségébe. Az előadást a Kosztándi vonósnégyes koncertje követte, így vált a különleges zenei est két művészeti ág: a zene és a színházművészet, illetve a műfajok laza, izgalmas és mégis professzionális találkozásává.
Raymond Queneau a Stílusgyakorlatok című művében egy néhány mondatos, egyszerű történetet csaknem százféleképpen mesél el: precízen, kényeskedve, metafizikusan, visszafelé, alexandrinusban, szonettben, elő- és véghangzókat csonkolva, magán- és mássalhangzókat csereberélve, tankában, megkettőzve, csasztuskában, csacska dalban, konyhalatinsággal, görögösen. Bognár Róbert zseniális fordítása alapján korábban nagysikerű színdarab is készült, most egy különleges zenei produkcióhoz szolgáltatott ötletet. Tóth Péter Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, érdemes művész új darabjának megírásakor tizenhat jelenetet választott ki ebből a műből és ezeket nagyon különböző zenei stílusban dolgozta fel.

Bita Boglárka
 
„Aki ismeri valamennyire a munkáimat, tudja, szívesen játszom a zenei asszociációk lehetőségével. Tehát hallani fognak parafrázist Puccinitől egészen a kortárs zenéig. Nekem az volt a szándékom, hogy szórakoztató negyven percet tegyek önök elé. Általában nem szeretem, amikor azt mondják egy komolyzenei koncerttel kapcsolatban, hogy jó szórakozást kívánok. Ebben az esetben viszont azt mondom, igen, szórakozzanak jól, érezzék jól magukat – ajánlotta a szerző kabaré-operáját a közönség figyelmébe a magyarországi bemutatón."

Somogyvári Tímea Zita, Bita Boglárka, Altorjay Tamás és Szélpál Szilveszter 
 
Vesmás Péter Ybl-díjas építész, a Magyar Művészeti Akadémia szegedi regionális munkacsoportjának elnöke bevezetőjében hangsúlyozta: az akadémia szándéka a regionális munkacsoportok létrehozásával az volt, hogy vidéken is jelen legyen az a magas művészeti érték, amelyet az akadémia a fennállása óta képvisel. „Ez a program éppen ezt valósítja meg, Tóth Péter, az MMA Zeneművészeti Tagozatának vezetője és Kosztándi István Liszt Ferenc-díjas hegedűművész, köztestületi tagunk közreműködésével. Külön öröm számunkra, hogy a darab ősbemutatóját a határon túl, Magyarkanizsán rendezhettük meg. Nekünk ugyanis feladatunk, hogy a szórványban élő magyarság művészeti életében is szerepet vállaljunk – fogalmazott a regionális elnök." 

A tizenhat képbe komponált egyfelvonásos humoros, olykor burleszk jeleneteiben Somogyvári Tímea Zita, Szélpál Szilveszter, Bita Boglárka és Altorjay Tamás virtuóz módon keltették életre az állandó történet mindig változó karaktereit. A darabot Seres István Pipu állította színpadra, az operaénekeseket Szokody Anikó zongoraművész kísérete.

Altorjay Tamás 
 
Az est második részében a Kosztándi vonósnégyes adott kiváló koncertet. Kosztándi István (első hegedű), Behán László (második hegedű), Tuzson Edina (brácsa) és Kőrösi Györgyi (gordonka) előadásában előbb Bartók Béla I. vonósnégyesét hallotta a közönség. A háromtételes, szünet nélkül – attaca – játszandó művet egyszerre szenvedélyesen és könnyedén szólaltatták meg, majd Tóth Péter Halálvirágok című művével zárult az este.

Kosztándi vonósnégyes
 
A rendezvény a Bartók Béla Művészeti Kart Támogató Alapítvány, a magyarkanizsai Regionális Kreatív Műhely és a Magyar Művészeti Akadémia szegedi munkacsoportja együttműködése hívta életre, kiegészülve a Coda Artepartnerrel és a Magyar Házak Hálózattal. Az operát a szegedi sikeres bemutató után, augusztus 23-án is láthatta a közönség Szentesen, a Gregor József emlékét őrző kamaraopera-fesztiválon.

Varga Márta

Fotó: Garai Szakács László