Event - Left portrait image
Pesti Vigadó
1051 Budapest, Vigadó tér 2.

Eperjes Károly

Eperjes Károly: „...pontosan, szépen..."

Akadémiai székfoglaló előadás - 2020. március 9.

Az MMA székházában, a Pesti Vigadóban folytatódtak akadémikusaink székfoglaló előadásai. 2020. március 9-én 10 órától tartotta meg székfoglaló előadását Eperjes Károly, akit a 2019 őszén választottak a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagjai közé. A program levezető elnöke Mécs Károly színművész volt. Az elnökséget Kiss-B. Atilla operaénekes képviselte. Eperjes Károly életművét Sándor György laudálta, szakmai érdemein túl kitérve személyes kapcsolatukra is.
Felidézte azt, hogy Eperjest először 1979-ben Kaposváron látta színpadon Bereményi Géza Halmi vagy a tékozló fiú című darabjában, és azt is hangsúlyozta, hogy ha rajta múlna, rögtön az MMA rendes tagjának javasolná Eperjest. Szavait azzal zárta, hogy „a ma színészkirálya Eperjes Károly".  A laudáció rendhagyó módon telefonon keresztül zajlott, melyet a közönség kihangosítva követhetett.
Ezután Eperjes Károly a József Attila-i dolgozni csak pontosan, szépen sorból bontotta ki saját esztétikáját és világfelfogását. Elmondása szerint bár az általános iskola második osztályában tanulta meg ezt a mondatot, de csak negyven évesen értette meg igazán, amikor realizálta, hogy a művészetnek elsősorban az igazságra, másodsorban a jóságra, harmadsorban pedig a szépségre kell törekednie. Eperjes hangsúlyozta, hogy ez az esztétika hogyan illeszkedik II. János Pál pápa tanításaihoz, és hogyan áll szembe az egoizmusból fakadó művészeti izmusokkal, melyek közül az utolsó a relativizmus. Székfoglaló előadásában Eperjes Károly azt is kiemelte, hogy az igazság, jóság és szépség hármasból fakadó kultúra mennyiben más, mint a pusztán a fejlődésre alapozott civilizáció fogalom, és beszélt saját hivatásának, a művészetnek a felelősségéről is. Ennek kapcsán azt húzta alá, hogy az alkotók közösségi felelőssége, hogy ne az aberrációikat vetítsék ki a társadalomra. Erre konkrét példákat is hozott, amikor arról beszélt, hogy vannak olyan, anti-katartikus, nem az igazságról szóló színpadi alkotások, mint az István a király vagy a Jézus Krisztus szupersztár, melyekben ő saját értékrendje miatt nem játszik, nem játszhat. A színművész azt is kifejtette, hogy ez nem jelenti azt, hogy az értékrendje tiltaná azt, hogy negatív szerepeket játsszon, mivel egy, az igazságról beszélő – saját megfogalmazásában ikonfestőnek nevezett – színpadi műben termesztésen akár Pilátust is eljátszaná. Annak demonstrálására, hogy mik voltak azok az írások, amik a legnagyobb hatást gyakorolták rá, Eperjes két kötetet is magával hozott székfoglaló előadására. Az egyik a Biblia volt, a másik pedig Arisztotelész Poétikája.
Eperjes színészi megnyilvánulásokban gazdag és a közönséget is többször megnevettető előadásában hangsúlyozta a művészek közösségi felelősségét, és a Magyar Művészeti Akadémia mintaadó szerepének fontosságát. Kiemelte, hogy az MMA-nak nem az anyagi juttatások, hanem a közös szellemiség és a jövő generációk formálása a lényege, és ezért nem szabad hagyni, hogy az Akadémia szakszervezet-jellegűvé váljon. Ennek kapcsán Eperjes arra is felhívta a figyelmet, hogy az MMA-nak gyakrabban kellene megszólalnia a rossz irányba tartó színházi tendenciák kapcsán, és beszélt az oktatás fontosságáról is, kiemelve, hogy manapság az egyetemek pár kivételtől eltekintve csak „csinosodásra képzik a jövő generációkat".
Eperjes megidézte meghatározó főiskolai tanárát, Hegedűs Gézát, akinek példája nagyban formálta a saját pedagógiai módszereit, amit a Kaposvári Egyetem színészhallgatói első kézből tapasztalhatnak meg. Saját pedagógiai sikereiről és kudarcairól beszélve a színművész azt is kiemelte, hogy milyen fontos visszavinni a vallástörténetet a művészeti oktatásba, mert véleménye szerint a művészet akkor vesztette el hajtóerejét, amikor levált a vallásgyakorlásról.
Eperjes Károly
színművész
Hegykő, 1954. február 17.
Az MMA levelező tagja (2019–)
Színházművészeti Tagozat
 
Szülei, Eperjes Károly és Kertész Imelda eredetileg papnak szánták. A Színház- és Filmművészeti Főiskola elvégzése (1980) után – Major Tamás és Székely Gábor tanítványa volt – 1980-ban a kaposvári Csiky Gergely Színházban kezdte pályáját. 1981–1982-ben a Nemzeti Színház tagja. 1982-1987 között a Katona József Színház színésze volt. 1987-1988-ban a Radnóti Színpadhoz szerződött. 1988 óta szabadfoglalkozású színész volt. 1993-1996 között a Művész Színház, Thália Színház, Kelemen László színkör tagja volt. 1998 és 2012 között az Új Színház tagja. 2013-2014 között a Nemzeti Színház tagja és vezérigazgató-helyettese. 2010-től a Veszprémi Petőfi Színház művészeti tanácsadója volt Bujtor István, majd Oberfrank Pál igazgatása mellett, valamint a Bubik István-díj kuratóriumának tagja volt. 2013 és 2014 között újra a Nemzeti Színház tagja volt. 2014-ben a Nemzetiben betöltött vezérigazgató-helyettesi tisztségéről szakmai okok miatt lemondott. 2015-ben a Magyar Állami Operaházban rendezte meg Johann Sebastian Bach oratóriumát, a János-passiót. 2016. március 14-én kinevezték osztályvezető tanárnak a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán, osztálya 2019-ben végzett. A Hyppolit, a lakáj című zenés vígjátékot vendégként rendezte 2017-ben a Soproni Petőfi Színházban. 2018. januárjában Friedrich Schiller Ármány és szerelem művét rendezte meg a Pesti Magyar Színházban. 2019-ben vendégművészként sikerrel szerepelt a Legyetek jók, ha tudtok című darab főszerepében (Néri Szent Fülöp) a Pesti Magyar Színházban.
Kiemelkedő szakmai teljesítményéért és munkásságáért több rangos nemzetközi és hazai elismerést és díjat kapott:
A filmszemle díja (1984, 1985, 1989, 1999); A filmkritikusok díja (1984, 1986, 1987, 1990); A chicagói legjobb férfi alakítás díja (1985); Jászai Mari-díj (1986); Magyar Művészetért díj (1990); Erzsébet-díj (1993); Kossuth-díj (1999); Súgó Csiga díj (2001); Prima díj (2006); Örökös tag a Halhatatlanok Társulatában (2009); Budapest díszpolgára (2011); A Magyar Érdemrend tisztikeresztje (2017); A Magyar Filmakadémia életműdíja (2020)


Kiss B. Atilla operaénekes, Mécs Károly színművész és Eperjes Károly színművész
 
March 11, 2020  |  mécs károly kiss b. atilla eperjes károly sándor györgy